poniedziałek, 19 grudnia 2016

#26 Pojedynek - Marie Rutkoski



Tytuł: Pojedynek
Autor: Marie Rutkoski

Cykl: Niezwyciężona (Tom 1)
Data wydania: 18 listopada 2015
Ilość stron: 380
Ocena: 5/6 - wiecie co? minął nieco ponad tydzień, a ja wciąż mam tę książkę w głowie. Myślę, że spokojnie mogłam jej wystawić ocenę 6/6, co też czynię właśnie teraz! :) Czytajcie, bo warto!




   Wyobraźcie sobie, że właśnie przyszło wam żyć w świecie w którym dwa narody ludzi. Jedni z nich uważają się za ludzi lepszego pokroju, drudzy zaś z racji tego, że przegrali wojnę, stali się gronem niewolników dla tych pierwszych. Ile drogi czytelniku byłbyś w stanie zrobić, aby odzyskać wolność? Do jak wielkich poświęceń byłbyś zdolny? Wolałbyś zdradzić swoich ludzi czy osobę, która zaczęła znaczyć dla ciebie coś więcej? Czym byś się kierował? Co dla ciebie byłoby ważniejsze? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w książce "Pojedynek" Marie Rutkoski. 

   Kestrel jako Valerianka i córka generała prowadzi wygodne życie. Mieszka w wielkiej willi, ma do dyspozycji wielu niewolników, a jej jedynym problemem jest wybór między ultimatum postawionym przez ojca - albo wstąpi do armii albo wyjdzie za mąż. Problem w tym, że dziewczyna nie ma zdolności do walki, a do zamążpójścia się jej nie spieszy. Zamiast tego woli poruszać się po mieście bez eskorty, grać w karty na targu z handlarzami oraz potajemnie grać na fortepianie. Arin jako przedstawiciel Herrańczyków, jest traktowany jako ktoś gorszy. Nie ma w życiu nic oprócz koszuli na grzbiecie i właśnie został wystawiony na licytację, jako niewolnik do pracy. Zgoła inne światy i priorytety zostały połączone pod wpływem impulsu. Kestrel i Arin zostają ze sobą w pewien sposób związani. Pochodzą z dwóch różnych rodów, więc w imię bycia razem muszą zdradzić swoich ludzi, lecz w imię własnych wartości i lojalności wobec swoich ludzi, muszą zdradzić siebie nawzajem... Czy wybiorą lojalność wobec siebie czy swoich bliskich? Oto jest całkiem niatwe pytanie.

   Muszę wam powiedzieć, że to była fascynująca książka. Przemyślana od A do Z. Wątki wprowadzone do historii, rozwój akcji, podstępy i intrygi to majstersztyk na najwyższym poziomie. To nie jest kolejna książka o zakazanej i niemożliwej miłości. Wątek miłosny w tej książce to zaledwie dodatek, mało rzucający się w oczy. O czym zatem jest ta książka? O poczuciu własnej godności, o walce o wolność, o ponurym życiu z perspektywy niewolnika i "wyższej" sfery. Ta historia opowiada też o podejmowaniu trudnych decyzji, o lojalności wobec swoich bliskich, o intrygach i zdradach, których nie sposób uniknąć by kogoś zadowolić. Główna bohaterka to kolejna postać, którą zapamiętam na długo. Kestrel choć ma dopiero siedemnaście lat wykazuje się niebywałą mądrością, sprytem oraz przebiegłością. Myślę, że te trzy określenia to jej najważniejsze cechy, które warto zapamiętać. Nie brakuje jej też empatii i współczucia, co przecież nie przystoi córce generała armii. Cechy takie jak te to oznaka słabości, a tego okazywać jej nie wolno. Na próżno szukać u niej młodzieńczych głupich decyzji. Arin z kolei to utalentowany, przebiegły młodzieniec, który doskonale potrafi czytać ludzi i przewidzieć ich tok rozumowania. Był też dobry w kamuflażu, co na wojnie jest rzeczą cenniejszą od złota. Wszelkie działania podejmowane z jego strony, były podyktowane sytuacją w jakiej znajdował się obecnie i będąc na jego miejscu, bylibyśmy w stanie całkowicie zrozumieć jego tok myślenia. Zarówno Kestrel jak i Arin bardzo dojrzali i podejmują rozsądne decyzje z własnego punktu widzenia. 

   Akcja książki została osadzona w świecie, w którym jeden naród trzyma władze na drugim. Można by powiedzieć, że historia zatoczyła koło, bo przecież na temat niewolnictwa uczyliśmy się już w szkole. Jednak autorka poświęciła temu tematowi wiele uwagi w książce. Ukazała go z perspektywy zarówno samych niewolników, ich odczuć i pragnień, a także z tej drugiej strony, gdzie patrzono na nich z pogardą i wyższością. W książce dużo się dzieje, ale bywają też momenty kiedy tempo akcji nieco zwalnia - są to głównie momenty dworskich spotkań. Ten zabieg nie ujmuje jednak książce czaru, jaki ta historia rozpościera nad czytelnikiem. Wiecie co mi się podobało najbardziej? Fakt, że autorka nie posługuje się utartymi schematami, że nie wypycha na pierwszy plan uczucia jakie w powolnym i naturalnym tempie rodzi się między dwojgiem młodych ludzi (a tak przecież często dzieje się w młodzieżówkach, nie?). W tej książce prym wiedzie akcja, intryga i walka o własną wolność jak kolwiek rozumie ją każdy z bohaterów.

   Czy są jakieś minusy? Ciężko mi coś wskazać. Mogłabym osobiście nieco się przyczepić do stylu autorki, który w pewnych momentach był nieco chaotyczny. Mam tutaj na myśli moment przejścia między jedną sceną, a drugą. Czasem miałam wrażenie, że sceny te są urwane i za chwilę jesteśmy w innym miejscu, co nieraz sprawiało, że musiałam się cofnąć podczas lektury, aby się upewnić, że niczego nie pomyliłam. To jednak takie moje własne odczucia, ale wiecie być może czytając ją w nocy byłam aż nad to zmęczona. Poza tym nie mam się do czego przyczepić. Kiedy raz zasiądziesz do tej lektury, nie potrafisz przestać. Tej książki się nie czyta, ją się wręcz pochłania. Interesująca, wciągająca i nietuzinkowa - tak określiłabym tę książkę, którą wam szczerze polecam. 

 A wy kochani czytaliście? Jakie są wasze wrażenia? A może macie dopiero  zamiar po nią sięgnąć? Koniecznie dajcie mi znać.

39 komentarzy:

  1. Słyszałam o tej powieści, ale przyznam, że nie miałam zamiaru jej czytać w bliskiej przyszłości. Jednak skoro to nie kolejna młodzieżówka opowiadająca o zakazanej miłości to chętnie dam tej historii szansę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiem, że tego wątku nie ma całkowicie, bo bym skłamała. Jednakże autorka nie poświęca mu wiele uwagi. Skupia się bardziej na intrydze i tematami z tym związanymi. Książka naprawdę może się podobać.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. O! Jak bardzo mnie zachęciłaś :) Książkę się pochłania? Naprawdę dawno takiej nie czytałam :)
    W ogóle fabuła wydaje się bardzo ciekawa i jeżeli dobrze wnioskuje, książka może być niezwykle pouczającą lekturą, gdyż porusza nie byle jakie moralne dylematy.
    Watek miłosny tylko dodatkiem? Fantastycznie! Tzn, że książka ma naprawdę sporo do zaoferowania ;)
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się niezmiernie, mam nadzieję, ze będziesz zadowolona z przyszłej lektury! Tak watek miłosny to tylko dodatek i bywały momenty kiedy sama miałam ochotę aby było go więcej. Fabuła może się podobać, gdyż temat niewolnictwa wcale nie jest taki odległy. Autorka skupia się na buncie niewolników oraz na postrzeganiu go z perspektywy tych wyższych sfer. Porusza tematy moralnych wyborów i zdrad dla większego dobra. Jak dla mnie książka godna polecenia.
      Pozdrawiam! :*

      Usuń
  3. Nasłuchałam się o tej książce wiele pozytywnych opinii zwłaszcza od moich znajomych którzy tę książkę czytali. Po prostu ja uwielbiają. Naprawdę! Nie spotkałam się jeszcze z żadną negatywną opinią o tej książce :/ A co dziwne np. na PanTomasz.pl powiedzmy, że się tej książki pozbywają, bo cały czas jest po 7 zł. Dlatego skoro tak ją polecasz to przydało by się w nią zaopatrzyć, a na pewno się nie zawiodę :) Na początku nie byłam do tej książki zbyt pozytywnie nastawiona, gdyż myslałam, że ta miłość to będzie główny wątek, wyrastający poza treść oraz akcję. Ale jak widzę, jednak tak nie jest :D
    Koniecznie muszę przeczytać tę książkę *.*
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com
    Zapraszam na moje wydarzenie: https://www.facebook.com/events/1380913855275904/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, zapewniam że wątek miłosny odgrywa tutaj rolę dodatku, a autorka skupia się na rozwoju akcji i intryg. Twoi znajomi zdecydowanie mają rację, popieram ich w stu procentach. Książki są tanie ponieważ z tego co czytałam nie będzie w Polsce druku 3 tomu, wiec może stąd taka okazja? Kto ich tam wie. Mam nadzieję, że lektura przypadnie ci do gustu.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Brakuje mi takich propozycji. Ostatnio im więcej czytam, tym częściej odnoszę wrażenie, że autor jakoś nieporadnie klei fakty troszkę na siłę... muszę przeczytać tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam wrażenie, że ostatnio autorzy pisz wszytko jakby szablonowo tylko miejsce akcji i bohaterowie się zmieniają. Trudno dziś o książkę w której wszystko ładnie współgra i nie opiera się na schematach. Udanej lektury życzę!
      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Mam zakupione pierwsze dwa tomy i liczę na to, że teraz w święta uda mi się przeczytać :) A recenzja narobiła mi jeszcze więcej smaku :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♥
    SZELEST STRON

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozostaje mi życzyć przyjemnej lektury i czekam na twoją opinię!
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Brzmi dosyć ciekawie, tym bardziej, że ten wątek miłosny zdaje się być tak trochę z boku. Poza tym ja lubię takie klimaty - dwa światy, ten burżuazyjny i ten plebsu, stykające się ze sobą. Do tego świetna akcja i dobra lektura gwarantowana. Może kiedyś się skuszę :)
    Pozdrawiam,
    BOOK MOORNING

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko co zawarłaś w swoim komentarzu odnajdziesz w tej książce. Mam nadzieje, że szybko wpadnie ci w ręce.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Koniecznie muszę przeczytać! Fabuła zapowiada się bardzo ciekawie, chociaż mam też wrażenie, że odrobinę schematycznie. Ale bardzo dobrze, że wątek miłosny został zepchnięty na dalszy plan, a autorka postawiła na akcję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właściwie ci powiem, że tych schematów ciężko się dopatrzyć. Autorka umiejętnie tworzy intrygi oraz w dużej mierze opiera swoją akcję na zdradach bohaterów. Nie do końca wiadomo kto gra do której bramki przez co ciężko przewidzieć jaki będzie rozwój sytuacji.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Z opisu wnioskuję, że czeka mnie fantastyczna przygoda czytelnicza, którą bardzo chętnie odbędę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic dodać, nic ująć! Bardzo się cieszę. Teraz to już tylko trzeba wziąć i czytać :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. I tak właśnie będzie. :) Swoją drogą, zastanawiam się, czy gdybym stanęła przed wyborem prywatnego szczęścia a walki za wolność, jakby nie było konieczności zdradzenia pewnych ideałów, to czemu dałabym priorytet. :)

      Usuń
    3. Sama nie wiem jakbym postąpiła. Czy zdradziłabym jedną osobę czy kilkadziesiąt. Wydaje się, że decyzja jest naprawdę ciężka i dobre, że nie mam takich dylematów w życiu :D

      Usuń
  9. Mam na nią ochotę od dłuższego czasu, ale jakoś chyba nam nie po drodze, bo w ręce jeszcze mi nie wpadła. Mam nadzieję że jak najszybciej się to zmieni. Jestem ciekawa czy się nie pogubię w tym chaotycznym stylu, bo czasami mi się to zdarza. ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No przyznaje, że to taki mały minus tej książki, bo ja często czytałam pewne akapity raz jeszcze by dobrze odnaleźć się w akcji książki. Poza tym zastrzeżeń brak :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. O kurcze, serio chcę to przeczytać. Fabuła jest bardzo dobrze rozbudowana i zachęca. Cieszę się, że trafiłam na twoją recenzję! Jesli tylko będe miała okazję, to zabiorę się za Pojedynek.
    Pozdrawiam i zapraszam na świateczny konkurs! każdy ma szanse :) http://polecam-goodbook.blogspot.com/2016/12/swiateczny-konkurs-wygraj-365-dni.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również się cieszę, że tutaj zawitałaś i zapraszam częściej. Mam nadzieję, że książka przypadnie ci do gustu.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Ostatnio miałam ją kurde nawet w koszyku. Ba! Obie części było chyba po 7 zł, ale jakoś nie zdecydowałam się w końcu...
    Mam ogromne wątpliwości wobec tej książki, sama nie wiem dlaczego. Czasem tak mam i święty Boże, nie pomoże xd
    Może w końcu się zdecyduję, tylko fakt, że wydawnictwo nie wyda ostatniego tomu, jeszcze bardziej mnie zniechęca :<
    Kasia z Kasi recenzje książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i czemu wyciągałaś je z koszyka? Nie ręczę jak będzie dalej, ale I tom jest naprawdę dobry (moim skromnym zdaniem). Rozumiem jednak czasem coś w środku nas krzyczy nie bierz jej! :D III tomu nie będzie, ale liczę że w internecie znajdę jakieś tłumaczenie nieoficjalne osób, którym ta seria się spodobała (mam nadzieję, ze tak jest!)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Nie zetknęłam się jeszcze z tym tytułem, ale słyszałam co nieco o autorce. Powieść wydaje się szczerze mówiąc odrobinę pospolita, jednak wydaje mi się, że fabuła może być w tym klimacie, który lubię. W obecnym czasie i tak jej nie przeczytam ( za dużo zaległości - dopiero przeczytałam Cinder, dziewczyno, a pisałam Ci, że to zrobię jakiś miesiąc temu!), ale na pewno trafi do mojego schowka. Jak na razie czekam, aż coś w końcu zasłuży sobie u Ciebie na maksymalną ocenę, bo 6 od daawna nie było :D

    Pozdrawiam, Poszukiwaczka Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 6... no cóż ostatnio trafiały mi się książki dobre lub bardzo dobre, ale nie wyśmienite. Chociaż zachwalam niektóre z oceną 5, to nie były to pozycje, które w jakiś szczególny sposób by mnie wzruszyły czy porwały. Sama też wciąż czekam aż będę mogła wystawić najwyższa ocenę. Zobaczymy co życie przyniesie :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Ostatnio posypało się recenzji tej książki :) Ja uwielbiam tą serię, a dokładnie dwa pierwsze tomy, bo oczywiście trzeciego się nie doczekamy :/ Chociaż muszę przyznać, wątek romantyczny momentami mnie denerwował - nie przepadam za takim mijaniem się bohaterów, ale dzięki temu autorka budowała napięcie. Aczkolwiek bohaterów uwielbiam - w ogóle mnie denerwowali, jak to często bywa w powieściach młodzieżowych ;)
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda wielka, że wydawnictwa nie kończą serii tylko zostawiają czytelników z dwoma tomami. Licze jednak na to, że gdzieś w czeluściach internetu znajde jakieś nieoficjalne tłumaczenie czy coś. Przyjdzie czas będę się martwić. Ciesze się, że seria przypadła ci do gustu.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  14. Mam na półce i czeka na swoją kolej, tak samo jak i kolejna część :) Niestety, martwi mnie to, że mogę się zakochać w tych powieściach a kolejnych niestety nie ma.. :(
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O w takim razie dobrego wyboru dokonałaś, skoro masz je na półce. III tom mam ogromna nadzieję, że skoro nie wydawnictwo, to społeczność internetowa nam pomoże :D Przyjemnej lektury!
      Pozdrawiam!

      Usuń
  15. Ależ zachęcająco o niej napisałaś. To już troche nie mój target, bo ostatnio pomijam zupełnie fantastyke i litraturę młodzieżową, ale może w końcu się skuszę. Tylko jedno mnie powstrzymuje, brak całości wydanej po polsku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, to miłe co piszesz.
      Brak III tomu mnie nie odstrasza, gdyż wiem że w czeluściach internetu znajdą się fanatycy którzy będą mieli nieoficjalne tłumaczenia więc historię poznam do końca. Ale wiadomo co kto lubi. Czasem jednak warto powrócić do gatunków, które zeszły na dalszy plan.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  16. Zaciekawiłaś mnie, chciałabym przeczytać, ale nie wiem czy znajdę czas ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo chcę przeczytać, ale z drugiej strony bardzo nie chcę, bo 3 części nie wydadzą w Polsce :c

    Nominowałam cię do tagu ;) https://toreador-nottoread.blogspot.com/2016/12/swiateczny-tag-ksiazkowy.html

    Wesołych Świąt!
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak mówiłam, dla chcącego nic trudnego. Jak seria się spodoba to i tłumaczenie III tomu się znajdzie. A jak nie podejmiemy próbę czytania w oryginale :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  18. No nie powiem, zaciekawiłaś mnie :D Kolejna książka do listy tych, które chcę przeczytać :D

    zabookowanyswiatpauli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to chodziło, by czytelnika zaciekawić :D życe miłej lektury!
      Pozdrawiam

      Usuń
  19. Oczywiście że czytałam i zdecydowanie książka zasługuje na 6/6 <3 (chociaż według mnie drugi tom jest o niebo lepszy. Zdrade miałam ochotę parę razy wyrzucić za okno albo spalić. Dobrze, że czytałam ją w lecie i nikt nie palił w kominku xD) Masz rację co do wątku miłosnego. Ja tam tego nie mogę dalej ogarnąć. Przecież om był. I każdy, kto czytał Pojedynek był świadomy tego rodzącego się uczucia. I jakby nie patrzeć towarzyszyło nam ono przez połowę książki... A cholera nie było przytłaczające i nie wybiło się na pierwszy plan! Rutkowski sprawił mi mindfuck tą książką <3 i czekałam jak głupia na trzeci tom... A tu lipa. Feeria wyprzedala wszystkie książki ksiegarniom (stąd tak niskie ceny 1 i 2 tomu) i pozamiatane :/ Ale może znajdzie się ktoś, kto przetłumaczy to nieoficjalnie (i chrzanie fakt, że tak się nie robi, bo Feeria też zrobiła czytelnikom coś, czego się nie robi -,- ), a jeśli nie to... Cóż, po raz pierwszy przeczytam książkę w języku angielskim :')
    Pozdrawiam serdecznie,
    Q.

    www.doinnego.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń